Werken aan de weg met 0% emissie door tijdelijk laadplein
NXT Mobility realiseert laadoplossing voor elektrische vrachtwagens van Millenaar en van Schaik Transport
Met maar liefst 13 elektrische vrachtwagens heeft Millenaar en van Schaik Transport op dit moment het grootste aantal elektrische vrachtwagens rijden in de wegenbouw. Het merendeel daarvan wordt ingezet voor een wegverbreding bij Apeldoorn, waar de werkzaamheden emissieloos worden uitgevoerd. In samenwerking met NXT Mobility en installateur Batenburg is een tijdelijk laadplein gerealiseerd voor het opladen van de duurzame wagens.
Tien flinke vrachtwagens rijden dagelijks heen en weer bij Apeldoorn, waar de A1 het komende jaar wordt verbreed. De 50-tons wagens vervoeren materiaal voor het asfalt, zoals zand en ander verhardingsmateriaal. Dick Millenaar, technisch directeur bij Millenaar en van Schaik Transport, vertelt meer over het project: “We hebben nu 13 elektrische vrachtwagens rijden, waarvan er 10 volledig worden ingezet voor de wegverbreding bij Apeldoorn. De wagens kunnen echter maar maximaal 300 kilometer rijden en dan moeten ze weer worden opgeladen.” Essentieel dus om ervoor te zorgen dat de wagens dichtbij de werklocatie kunnen opladen.
Laadplein verhuizen
De oplossing werd gevonden in het aanleggen van een tijdelijk laadplein waar de wagens zowel ’s nachts als overdag kunnen opladen. “Voordat de laadpalen van NXT Mobility werden geplaatst, hadden we tijdelijke voorzieningen waarmee we wel ’s nachts konden opladen, maar we konden niet snelladen. Ook hadden we vaak storing met de apparaten. We moesten even wachten tot de nieuwe laadpalen beschikbaar waren, maar nu kunnen we probleemloos tien vrachtwagens tegelijkertijd opladen”, vervolgt Dick. Saillant detail van het laadplein bij de werklocatie langs de A1, is dat na afronding van het project het gehele laadplein verhuisd wordt naar het hoofdkantoor van Millenaar en van Schaik in Oude Meer. “Daar treffen we nu alvast de voorbereidingen en beginnen we kleinschalig met een paar laadpalen. Over een jaar is het werk bij Apeldoorn klaar en verhuizen we het tijdelijke laadplein, inclusief de apparatuur, naar onze hoofdvestiging.”
0% emissie tenders
De beslissing om het wagenpark te elektrificeren komt steeds vaker voort uit de vereisten die gemeentes en de overheid stellen. Dick legt uit: “Tenders voor projecten zoals deze wegverbreding worden uitgezet door Rijkswaterstaat, waarbij emissieloos werken een vereiste is. Opdrachtgevers zoals Heijmans worden dus geforceerd om te verduurzamen, en daarmee ook alle aannemers. Zo zijn er ook steeds meer wegenbouwmachines elektrisch.” Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven in de branche druk bezig zijn met het realiseren van laadpalen op eigen locaties. “Nu is het aanschaffen van een elektrische auto niet het probleem”, vertelt Dick verder, “maar ze moeten ook nog van energie worden voorzien. Dus een eigen laadplein dat we straks ook nog ergens anders kunnen inzetten, is een mooie uitkomst.”
Praktische impact
Over de overstap op elektrische wagens kan Dick alleen maar positief zijn: “Vanuit operationeel oogpunt kan ik andere bedrijven alleen maar adviseren om het te doen. Natuurlijk moet je in de planning rekening houden met de oplaadtijden, want de werkzaamheden moeten gewoon door gaan. Dat betekent dat onze chauffeurs checken wanneer ze moeten bijladen en om de beurt pauze houden, zodat de wagen aan de lader kan. Alle chauffeurs zijn er heel enthousiast over: de wagens maken minder geluid waardoor het in de cabine ook een stuk stiller is, en dat scheelt nogal als je de hele dag op zo’n project rijdt. Er komen dan ook nog zes elektrische vrachtwagens bij de komende tijd.”
“We zijn trots dat we het eerste laadplein voor tien elektrische trucks voor Millenaar en van Schaik Transport BV samen met Batenburg Techniek N.V. hebben gerealiseerd. Het laadplein bestaat uit twee ABB Terra 360 en zes ABB Terra 54 snelladers om de elektrische FH-trekkers en FH Electric 8×4 tridem bakwagens op te laden. Een prachtige stap die van Millenaar en van Schaik Transport BV zet in de verduurzaming van hun transport”, vertelt Nino van Kalsbeek, Accountmanager Truck Charging bij NXT Mobility.
In de toekomst zal er nog meer verduurzaamd worden bij Millenaar en van Schaik, vertelt Dick tot slot: “Iedereen moet duurzaam gaan ondernemen en dat geldt ook voor onze nieuwe mede-eigenaren. Zij willen graag snel nog meer vergroenen en ik hoop dat we daar zoveel mogelijk andere bedrijven in mee krijgen.”