Van Wijk zet grote stap richting emissievrij rijden met slim laadplein
‘Wij willen geen excuus meer om niet elektrisch te rijden’
In de strijd om gemeentelijke opdrachten is emissievrij werken steeds vaker een harde eis. Voor infrabedrijf Van Wijk, actief in de Grond-, Weg- en Waterbouw, was dat reden om te investeren in elektrisch materieel én de juiste laadinfrastructuur. Op basis van een wagenparkadvies van NXT Mobility werd in samenwerking met Batenburg Installatietechniek en energiemanagementspecialist Maxem een slim laadplein gerealiseerd voor zowel vrachtwagens als auto’s.

‘We waren al bewust bezig met verduurzaming, onder andere met de aanschaf van een eerste elektrische vrachtwagen’, vertelt Lars van Wijk, eigenaar van Van Wijk Groep. Hun grootste opdrachtgever is de gemeente Amsterdam, waarvoor ze met name het wegenonderhoud van de binnenstad uitvoeren. ‘Dan wordt zero emissie werken vereist. Nu willen we graag koploper in duurzaamheid zijn, dus we hebben serieus geïnvesteerd in elektrificatie van het materieel.’ Maar ze liepen al gauw tegen de faciliteiten aan, vervolgt hij: ‘We hadden zelf niet de grootste aansluiting dus al snel bleek: dit gaat niet werken als je echt wilt opschalen. We hadden wel de voertuigen, maar zonder betrouwbare laadvoorziening kom je nergens.’ Via via kwam Lars in gesprek met het team van NXT Mobility en onderzocht hij samen met hen wat er wél kon. ‘We hadden geluk dat we in een ontwikkelgebied zitten. Daardoor konden we destijds nog een grootverbruikaansluiting aanvragen.’
Een toekomstbestendig laadplein
Het laadplein bij het bedrijfspand in Aalsmeer bestaat nu uit meerdere Alfen AC- en Kempower DC-laadstations, geschikt voor zowel vrachtwagens als bestelauto’s. De laadtijden zijn slim afgestemd op de planning van het materieel vertelt Lars: ‘Elke ochtend is alles 100% opgeladen. Voorheen lagen de elektragroepen eruit, of waren de wagens opgeladen tot maar 80%, waardoor je de hele dag achter de feiten aanliep. Daarom wilden we de faciliteiten op orde hebben zodat er geen enkel argument meer is waardoor elektrisch rijden niet lukt. ’s Nachts wordt het materieel op het terrein geladen, overdag wordt er bijgeladen op de bouwplaats of bij een snellader.’
Het personeel is goed te spreken over de duurzame veranderingen. ‘Eerst vinden ze het spannend, want wat als je ergens met je zwaargewicht wagen stil komt te staan? Je kunt niet meer je wagen aan de pomp vol gooien. We proberen de angst voor het onbekende weg te nemen. Alle uitdagingen met planning, rij- en rusttijden lossen we wel op. Als bedrijf wordt je geforceerd om slimmer en efficiënter te werken. We hebben de chauffeurs uitgelegd hoe we dat voor ons zien en nu zijn we dat aan het integreren. We hebben dat nu goed voor elkaar.’
Samenwerking maakt het verschil
Het project kwam tot stand dankzij nauwe samenwerking met alle betrokkenen. ‘Het kost veel energie en tijd om het te krijgen zoals we het willen. Maar voor mijn gevoel is het geen project, maar een samenwerking die je aangaat. Sinds oktober vorig jaar hebben we wekelijks contact gehad met NXT Mobility, Batenburg Installatietechniek en Maxem om alles af te stemmen. Hoe pakken we dit aan, wanneer komt Liander, is al het materieel er op tijd?’ Lars benadrukt wat het meest belangrijke voor hem is geweest bij de samenwerking: ‘Het team van NXT Mobility is compact opgezet en wij zijn hetzelfde georganiseerd, dus je kunt snel schakelen met elkaar. Dat is heel prettig en geeft vertrouwen dat we het echt samen doen.’
Inmiddels is het bedrijf druk bezig om het systeem te optimaliseren. Het laadplein is dan ook ontworpen met oog op de toekomst. ‘Zo zijn we aan het kijken hoe en wanneer we het beste kunnen laden met eigen energie, bijvoorbeeld met opgewekte stroom uit zonnepanelen. Ik voorzie dat we binnen vijf jaar een volledig elektrisch wagenpark hebben. Dus hoe lekker is het dat we alles dan al op orde hebben?’
Pionieren en investeren
Duurzaamheid stroomt als een rode draad door de organisatie bij Van Wijk. Maar de energietransitie vraagt volgens hem ook om lef én visie. ‘Het is leuk om dit allemaal uit te vogelen, anders waren we er nooit aan begonnen. Maar dat is wie we zijn, we vinden het leuk om nieuwe dingen te doen en te pionieren. We proberen wat sneller in de markt te zijn, en te vernieuwen.’
Zijn advies aan andere infrabedrijven is dan ook duidelijk: ‘Begin op tijd en toon lef. Wacht niet tot alles perfect klopt, want dat doet het nooit. Je moet durven investeren en samen met opdrachtgevers in gesprek gaan over wat mogelijk is. Soms worden dingen pas later rendabel, maar zie het als een lange termijn investering als je je bedrijf wil continueren. De wereld verandert, dus begin liever gisteren nog dan vandaag.’

Ook interesse om laadpalen bij je bedrijf te laten plaatsen?
Neem contact op met Nick Boom:
sales@nxtmobility.nl | 088 4720472