Hoe HVC ondanks netcongestie hun wagenpark tóch elektrisch laadt

“Wij zijn er van overtuigd dat je alles kunt elektrificeren”

Elektrisch rijden is voor veel bedrijven een logische stap richting verduurzaming, maar brengt in de praktijk soms nog de nodige hobbels met zich mee. Zo ook bij energie- en afvalbedrijf HVC, dat voornamelijk huishoudelijk afval inzamelt en verwerkt. Hun wagenparklocatie in Velsen stond voor de uitdaging om een groeiend aantal elektrische voertuigen te laden met beperkt beschikbare netcapaciteit. Samen met NXT Mobility vonden ze een slimme en direct toepasbare oplossing.

De uitdaging van beperkte netcapaciteit

Met acht vestigingen in meerdere provincies, is HVC de grootste huis-aan-huis afvalinzamelaar van Nederland. Hun ambitie? Gemeenten en waterschappen helpen duurzamer te worden. En daarin geven ze graag het goede voorbeeld, onder andere door hun eigen wagenpark volledig te elektrificeren. De drie bestaande laadpalen bij de vestiging in Velsen bleek dan ook niet meer voldoende te zijn voor hun groeiend aantal elektrische vrachtwagens. “In 2019 hebben we al een middenstation laten aanleggen met een capaciteit van 1MW. Maar toen we wilden uitbreiden, bleek er echter maar 200kW beschikbaar te zijn. Dat was even schrikken,” vertelt Evert-Jan Plas, wagenparkbeheerder bij HVC.

Vanuit een ander project kwamen ze in contact met Boyd Schooneman van NXT Mobility. “Hij zei: ‘Misschien kan er meer dan je denkt.’ Waarop zij een plan hebben gemaakt waarin we met acht vrachtwagens kunnen laden met 200kW. Wij dachten: dat kan helemaal niet. Maar hij had gelijk: het kan echt.”

Meer met minder vermogen

De oplossing: een laadplein met 8 DC-laadplekken, waarvan 2 geschikt zijn voor snelladen, plus een uitbreiding van de bestaande AC-laadpunten voor bestelbussen. Centraal staat het Kempower-satellietsysteem met één omvormer en 8 slimme satellieten. “Het zijn slimme palen die het beschikbare vermogen automatisch verdelen. En door de restrictie die we erop hebben gezet, zorgen we ervoor dat het gecontracteerde vermogen nooit wordt overschreden,” legt Boyd uit. Voor de AC-laadpunten koos NXT Mobility voor betrouwbare Alfen-laders.

Het systeem sluit perfect aan op de manier waarop HVC haar voertuigen inzet. “Onze vrachtwagens staan ‘s nachts stil, dus we kunnen met gemak alles opladen,” zegt Evert-Jan. “Maar we laden ook overdag. Tijdens je lunchpauze kun je zo 20% bijladen. Als je kijkt naar wat wél kan, kun je heel veel met beperkte capaciteit.”

Turn-key oplevering

Bij HVC kijken ze dan ook graag naar de mogelijkheden om te verduurzamen. Evert-Jan vertelt over hun ambities: “We zijn bezig om laadvoorzieningen te realiseren op al onze locaties. Dan kunnen we nog veel meer. We zijn er van overtuigd dat je alles kunt elektrificeren. Maar je moet het wel aandurven. Met NXT Mobility hebben we daar een fijne partner in gevonden.” Samen met Boyd werd voor het project in Velsen infrabedrijven en een installatiepartner gekozen. Het hele project werd turn-key door NXT Mobility opgeleverd. “Het is precies geworden zoals het getekend is en daar zijn we heel blij mee. Natuurlijk kom je gaandeweg vraagstukken tegen, maar die hebben we door goede communicatie zo op kunnen lossen. Alles is volgens afspraak en binnen budget en de gestelde tijd opgeleverd, naar volle tevredenheid”, vervolgt Evert-Jan.

“Als dochteronderneming van een transportbedrijf weten we bij NXT Mobility als geen ander waar een transporteur tegenaan loopt bij de elektrificatie van het wagenpark. Met onze kennis en ervaring kunnen we onze klanten volledig ontzorgen; van ontwerp tot oplevering, beheer en onderhoud”, voegt Boyd toe.

Verduurzamen doe je samen

De acht laadplekken staan inmiddels vol. “We willen Velsen volledig elektrisch maken. Voor de vrachtwagens zijn we ver, maar we hebben ook nog kleiner materieel zoals veegwagens.” Een verdere uitbreiding van het laadplein is dan ook de wens, mits er meer stroom beschikbaar komt. Maar zo’n traject is niet zomaar klaar, benadrukt Evert-Jan.

“Er wordt vaak te makkelijk over gedacht. Het is geen 5 voor 12 meer, het is nu kwart over 12. Je moét beginnen als je wilt elektrificeren. Wij willen voorkomen dat andere bedrijven in dezelfde valkuilen stappen. Daarvoor moet je met elkaar delen in uitdagingen, maar ook in oplossingen. Mijn advies aan andere bedrijven: praat met stakeholders, gemeentes en je personeel. Neem mensen mee in je verhaal. Verduurzamen gaat niet vanzelf, het is een effort van iedereen.”

Boyd Schooneman

Ook interesse om laadpalen bij je bedrijf te laten plaatsen?

Neem contact op met Boyd Schooneman:
info@nxtmobility.nl | 088 – 472 04 72